Examen T.4 La Revolució industrial

La correcció
Tècnica d'estudi: la interpretació d'un gràfic


1. Qüestions sobre el gráfic següent:

gràfic demogràfic

1. A quina època històrica correspon la 1ª fase del gràfic?. Raona la resposta.
2. a) S’aprecia en el gràfic la Revolució demogràfica?. Indica a quina fase del gràfic correspon.
    b) Explica en què consisteix la Revolució Demogràfica.
    c)Indica quan s’inicia la Revolució Demogràfica. 
    d)  En quins països es va produir? 
     e) Explica per què va succeir utilitzant un quadre sinòptic.
3. Explica les conseqüències econòmiques de la Rev. Demogràfica utilitzant el mateix quadre.


2. Qüestions sobre la comprensió del text següent:
            Cuando Napoleón es derrotado en Waterloo (1815)  la máxima velocidad que el hombre puede alcanzar en sus desplazamientos terrestres es la que puede soportar el caballo en que cabalgue. Exactamente la misma que el tiempos de los faraones del antiguo Egipto. Diez años después, el primer ferrocarril cubre el recorrido Stockton-Darlintong (Inglaterra). Se puede decir que el ferrocarril es el invento más revolucionario del siglo XIX. Gracias a él, regiones hasta ahora aisladas quedan conectadas entre sí.  Estas regiones, que antes debían producir todo lo necesario, ahora pueden especializarse en un tipo de producción, intercambiando sus excedentes con los productos de otras regiones. Esto significaba un gigantesco desarrollo del comercio nacional y exterior. Por otra parte, la construcción de grandes lineas ferroviarias exige una ingente movilización de mano de obra y el desarrollo de innumerables industrias auxiliares, como la metalurgia, la mecánica y la maderera. Todo ello necesita la formación de grandes capitales y de grandes compañías. Es decir, que el ferrocarril es un factor de primer orden en la industrialización de un país y en el desarrollo del capitalismo.
                                                                                                         Porter.  Progress of the Nation

  1. Feu un resum del text.
  2. Quan i on va funcionar per primera  vegada el ferrocarril?. 
  3. Qui el va inventar?.
  4. Explica  les conseqüències econòmiques i demogràfiques del ferrocarril   utilitzant el text i  els teus coneixements.

  
Tornar a l'inici del T.4

 

La correcció
(ja sabeu quan s'ha de consultar, oi?. I recordeu que únicament és una guia de com es podria respondre)

 

1. Qüestions sobre el gráfic següent:

  1. A quina època històrica correspon la 1ª fase del gràfic?. Raona la resposta.(1p)
       A l'època preindustrial (des del Neolític a l'Edat Moderna) perquè les taxes de natalitat i de mortalitat són molt elevades.
  2. a) S’aprecia en el gràfic la Revolució demogràfica?. Indica a quina fase del gràfic correspon. (0,25p)
       Si.A la segona fase
    b) Explica en què consisteix la Revolució Demogràfica. (0,5p)
       Consulteu els apunts
     c) En quins països es va produir? (0,5p)
        Consulteu els apunts 
    e) Explica per què va succeir utilitzant un quadre sinòptic (consultar la tècnica) (1,5p)

        Podria ser, per exemple:

                                                                        quadre sinòptic
                                                           


  3. Explica les conseqüències econòmiques de la Revolució Demogràfica utilitzant el mateix quadre.(0,75p)

                                          

                                                   Podria ser, per exemple:

                                quadre sinòptic
                                                        

 

2. Qüestions sobre la comprensió del text següent:

  1. Feu un resum del text (1,5p)          
      (...) en (1815)  la máxima velocidad que el hombre puede alcanzar en sus desplazamientos terrestres es la que puede soportar el caballo. Diez años después, aparece el primer ferrocarril (Inglaterra). Gracias a él, regiones hasta ahora aisladas quedan conectadas entre sí intercambiando sus excedentes con los productos de otras regiones. Esto significaba un gigantesco desarrollo del comercio nacional y exterior y el desarrollo de innumerables industrias auxiliares, como la metalurgia, la mecánica y la maderera. Todo ello necesita la formación de grandes capitales y de grandes compañías. Es decir, que el ferrocarril es un factor de primer orden en la industrialización de un país y en el desarrollo del capitalismo.
                                                                                                             Porter.  Progress of the Nation

  2. Quan i on va funcionar per primera  vegada el ferrocarril?. (0,5 p.)
    Consulteu els apunts.
  3. Qui el va inventar?. (0,5p)
    Consulteu els apunts.
  4. Explica  les conseqüències econòmiques i demogràfiques del ferrocarril utilitzant el text i  els teus coneixements.(3p)
    El ferrocarril va permetre l'augment del comerç, el desenvolupament d'altres indústries (amb l'increment de la demanda de ferro, carbó i fusta, la qual cosa va estimular el procés d'industrialització a l'impulsar la inversió de capital) i va augmentar la oferta de treball estimulant la emigració.

 

NOTA: Recordeu que, en acabar la correcció, si no heu tret un 10, convé fer l'anàlisi dels errors.

 

Tornar a l'inici del T.4



"il.lustració"Tècnica d’estudi: La interpretació d'un gràfic


El procés per a la interpretació d'un gràfic és el següent:
1.Iniciarem la comprensió del gràfic amb l'observació i la lectura de les dades, comprovant les constants que presenten els dos eixos de coordenades: primeramente amb un eix i desprès amb l'altre. Atenció a les unitats en què s'expressen els valors.
2.Després pasarem a observar la relació que s'estableix  entre les dues sèries de dades.
3.A continuació, cal prestar atenció a les oscil.lacions més notables que es produeixen, observant els punts màxims i mínims; la mateixa variació de la corba del gràfic ens ho assenyalarà. Així es podran distingir les fases evolutives en què es pot dividir el gràfic, ja que, generalment, no es presenta una evolució constant. Cada fase ha de tenir unes característiques  constants. A vegades, dins de cada una d'aquestes fases podrem apreciar certes variacions. Observa si és aquest el cas.
                                          Caty González Torrijos. Aprendre. Què t'hi jugues que no et costa estudiar? (resum)

 

Tornar a l’índex general

Tornar a l'índex general de tècniques

 

Tornar a l'inici del T.4